Kiedy na SOR, a kiedy na NOL? - przypominamy
SZPITALNY ODDZIAŁ RATUNKOWY ORAZ NOCNA I ŚWIĄTECZNA OPIEKA LEKARSKA
Zbliżają się Święta, czas zamkniętych gabinetów podstawowej opieki zdrowotnej (lekarzy rodzinnych), poradni specjalistycznych, niektórych laboratoriów i innych podmiotów zabezpieczających potrzeby zdrowotne pacjentów.
PRZYPOMINAMY WAŻNE ZASADY:
Kiedy należy udać się na SOR
Przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) nie pełnią dyżurów całodobowych. W sytuacjach nagłego zachorowania lub wypadku, w godzinach nocnych oraz w dni wolne od pracy, pomoc zapewniają:
- nocna i świąteczna opieka zdrowotna – dostępna w placówkach dyżurujących od 18 do 8 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy,
- szpitalny oddział ratunkowy (SOR),
- pogotowie ratunkowe.
Na SOR należy udać się w przypadku:
- doznania urazu lub wypadku (np. zranienie, złamanie),
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, podejrzenia zawału, udaru
- problemów z krążeniem,
- sytuacji, gdy przychodnia nie może udzielić pomocy, a stan zdrowia wymaga natychmiastowej interwencji.
Ministerstwo Zdrowia przypomina, że szpitalny oddział ratunkowy jest miejscem, w którym ratuje się życie oraz zdrowie w stanach nagłego zagrożenia.
Na SOR nie należy zgłaszać się z przeziębieniem, niestrawnością ani po receptę czy skierowanie. SOR nie zastępuje ponadto lekarza POZ ani lekarza specjalisty.
Lekarz SOR zleca jedynie badania i konsultacje niezbędne ze względu na stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia. Po diagnostyce możliwe jest:
- skierowanie pacjenta na odpowiedni oddział szpitala lub obserwację,
- zlecenie transportu do innej specjalistycznej placówki,
- wypisanie pacjenta do domu.
Wypis z SOR jest dostępny w elektronicznej dokumentacji pacjenta (EDM) na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).
- Czas oczekiwania na SOR zależy od stanu zdrowia pacjenta ocenianego podczas triażu
- Pacjenci są przyjmowani według priorytetu medycznego, a nie kolejności zgłoszeń
Na SOR nie obowiązuje kolejność według czasu przybycia. O pierwszeństwie decyduje pracownik medyczny, biorąc pod uwagę stan zdrowia pacjentów.
Metoda triażu pozwala na segregację pacjentów według pilności udzielenia pomocy medycznej:
- Czerwony – priorytet najwyższy, natychmiastowy kontakt z lekarzem,
- Pomarańczowy – wysoki priorytet, czas oczekiwania do 10 minut,
- Żółty – średni priorytet, czas oczekiwania do 60 minut,
- Zielony – niski priorytet, czas oczekiwania do 120 minut,
- Niebieski – najniższy priorytet, czas oczekiwania do 240 minut.
Jeżeli podczas triażu stwierdzono, że stan zdrowia nie wymaga natychmiastowej pomocy (kolor zielony lub niebieski), pacjent może zostać skierowany do podstawowej opieki zdrowotnej lub nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Wydawana jest wówczas karta segregacji medycznej (KSM).